Přirozený vývoj, hry a zájem dětí od 8 do 12 měsíce

Celý první rok života je pro dítě dobu bouřlivého rozvoje jeho dovedností. Článků na toto téma je na internetu celá řada a tak se na něj podíváme z trochu jiného úhlu. Popíšeme si jen ty klíčové charakteristiky každého měsíce a z vlastních zkušeností napíše tipy, co s dětmi dělat, jak je rozvíjet.

 

Ano první rok života je pro dítě klíčový a každá maminka si přeje, aby jeho dítě bylo zdravé a správně se vyvíjelo. Někdy však pod tlakem okolí (srovnávání s vrstevníky) se snaží vývoj nuceně urychlit a nevědomky, tak dítěti ublížit. Mějte na paměti, že všechno má svůj čas, každé dítě je jiné stejně jako jeho vývoj.

 

8 měsíc

Děti v tomto měsíci většinou už lezou, začínají sami sedět a někteří si již stoupají. Zároveň je to zlomový měsíc pro hry a budoucí nácvik povinností zejména slůvek ano a ne. Pro podporu lezení, které je pro dítě velmi důležité mu stavíme různé překážky. U nás se osvědčilo žehlící prkno.

9 měsíc

Děti většinou už stojí a snaží se dělat krůčky bokem, přenášejí váhu, obchází nábytek. Zvedají předměty s opěrou jedné ruky. Pohyb ruky je dobře cílený. Hrajeme společně hry a nezapomínáme je chválit. Projevují radost a vyžadují odměnu. Učíme je vkládat věci do krabice - nácvik pro budoucí úklid hraček. Někteří děti jsou v tomto měsíci plačtivější a mají strach z cizích lidí.

10 měsíc

Dítě chce být co nejvíc samostatné, chodí obstojně kolem nábytku, rozvíjí jemné pohyby ruky. Děti mají již zájem o duté předměty. Často slyšíme první slůvko (do roka se rozvíjí pasivní porozumění). Umí pohladit, obejmout a dát pusu. Sedí, ale ještě si kontrolují rovnováhu. Dělají nám radost, předvádí se, chtějí ukázat, co se naučily. Hrajeme na honěnou po čtyřech, lezeme do svahu i dolů, děláme si překážkovou dráhu mezi hračkami. V rámci motoriky hračky pokládáme, stavíme, vysypáváme, plníme, zavíráme apod. Snažíme se, aby se dítě pohybovala a pracovalo na slovní výzvu, dáváme podměty k označování věcí slovem pomocí jednoduchých obrázků.

11 měsíc

V tomto měsíci se snažíme, aby dítě mělo pocit bezpečí. Zkoušíme, aby problém vyřešilo samo např. někam vyleze a začne brečet, místo sundání se ho snažíme povzbudit a jen mu dopomůžeme dolů. Některé děti vyžadují neustálý kontakt s matkou nebo otcem. Pro někoho je to měsíc bohatý na častější pády a drobné úrazy a proto se dítě musí setkávat s častějšími zákazy a příkazy. V rámci motoriky stavíme komíny, začínáme čmárat tužkou po papíře, hodně si o všem povídáme a ukazujeme si v knížkách.

12 měsíc

Děti už dobře rozumí větám týkajících se každodenního života. Chápou souvislosti mezi příčinou a následkem. Mají zájem o činnosti dospělých, snaží se je napodobovat. V řeči už převládá alespoň 5 aktivních slov, začínají mít zájem o básničky. Staví se na špičky, na jednou nohu, až po první samostatné krůčky. Zároveň musíme nacvičit chůzi po schodech, samozřejmě po čtyřech. Hledáme a chytáme hračky, snažíme si posílat balón. V rámci jemné motoriky rádi hází mince do kasičky.

 

S dětmi je radost i starost v každém věku … a každá správná máma chce své dítě chránit a pečovat o něj, jak nejlépe umí celý život. 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení